چه عواملی باعث ایجاد آکنه یا جوش صورت می شود؟

بازدید: 1,200 بازدید

جوش صورت یا آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که باعث ایجاد لکه های متورم قرمز در صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و بالای کمر می شود. دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، نوسان سطح هورمون ها، استرس، رطوبت زیاد و استفاده از محصولات مراقبت پوستی روغنی یا چرب برای جوش زدن وجود دارد. جوش های پوستی معمولاً نوجوانان را درگیر می کند اما امکان دارد در هر سنی بروز دهد.

مباحث اصلی مطرح شده در این مقاله:

  • آکنه یا جوش چیست؟ (Acne)
  • معنی جوش صورت و آکنه در هر قسمت از صورت
  • روش هایی برای جلوگیری از جوش ها
  • محصولات پیشنهادی کاژک بیوتی

همراه کاژک بیوتی باشید تا بیشتر با این بیماری پوستی آشنا شویم.

آکنه یا جوش چیست؟ (Acne)

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که در آن منافذ پوست شما توسط مو، سبوم (یک ماده روغنی)، باکتری ها و سلول های مرده پوست مسدود می شود. این انسداد باعث ایجاد جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید، جوش زیرپوستی و سایر انواع جوش ها می شوند.

اگر جوش می زنید، بدانید که تنها نیستید.

این شایع ترین بیماری پوستی است که مردم تجربه می کنند. تخمین زده شده است که 80٪ افراد 11 تا 30 ساله حداقل نوع خفیف جوش زدن را تجربه کرده اند و افراد بسیاری به صورت شدیدی درگیر آن هستند.

 

آکنه یا جوش چیست؟ (Acne)

چه کسانی ممکن است جوش بزنند؟

گرچه این مسئله عمدتا برای نوجوانان و جوانان که مبتلا به تغییرات هورمونی هستند اتفاق می افتد، اما بسیاری از افراد با آکنه تا 20، 30 سالگی و بیشتر از آن مبارزه می کنند. البته افرادی هم وجود دارند که اولین بار در بزرگسالی دچار آکنه می شوند.

معنی جوش صورت و آکنه در هر قسمت از صورت چیست؟

نواحی خاصی از صورت ممکن است بیشتر در معرض جوش های مختلف باشند;

منطقه پیشانی و بین ابرو ها:

هنگامی که محصولات موی روغنی یا مومی به موهای خود می زنید، امکان دارد آن محلول ها به پوست صورت هم بخورد که می توانند منافذ پوست را مسدود کنند. این می تواند باعث آکنه شود. برخی از مواد موجود در محصولات آرایشی، به ویژه در محصولات صاف کننده مو نیز، ممکن است باعث جوش زدن شوند.

استفاده از محصولاتی با فرمولاسیون ساده تر، یا مراقبت هنگام استفاده از محصولات مراقبت پوستی، می تواند از ایجاد آکنه در اطراف خط مو جلوگیری کند.

منطقه T: پیشانی، بینی و چانه:

غدد چربی، سبوم تولید می کنند که ماده ای روغنی است و پوست را مرطوب و محافظت می کند. تولید بیش از حد سبوم باعث ایجاد آکنه می شود. افرادی که پوست مختلط دارند در قسمت T شکل صورت (پیشانی بینی چانه) چربی بیشتری تولید می کنند که باعث جوش زدن در این ناحیه ها می شود.

جوش صورت در گونه ها:

جوش زدن در قسمت گونه ها می تواند دلایلی مثل اصطکاک و یا مالش داشته باشد. به عنوان مثال، این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که فردی تلفن همراه خود را به صورت خود بچسباند، یا هنگام خواب صورت خود را روی بالش بکشد.

معمولا پیدا کردن دلیل جوش زدن باعث می شود تا سریعتر از شر آن خلاص شویم.

 

چه کسانی ممکن است جوش بزنند؟

انواع جوش صورت

برای درمان جوش ابتدا باید نوع آن شناخته شود و سپس راه های درمان برای آن درنظر گرفته شود;

جوش صورت سرسیاه (Blackheads):

جوش های سر سیاه فولیکولهایی هستند که منافذ آنها باز است و از چربی و سلولهای مرده و ملانین پر شده است که با اکسید شدن آنها رنگ سیاه به خود میگیرند. زمانی که فولیکول های متصل در سطح پوست، باز شوند، جوش های سرسیاه تشکیل می شود. همچنین زمانی که کمودون ها باز هستند. علت سیاهی سر جوش، بر اثر واکنش غدد چربی با هواست و بخاطر چرک کردن یا آلودگی غدد چربی، نیست.

جوش صورت سر سفید (Whiteheads):

جوش سرسفید زمانی تشکیل می شود که باکتری، سبوم و یا سلول های مرده در یکی از حفره های پوست شما به دام می افتند. جوش سر سفید بر خلاف جوش سرسیاه راهی به سطح پوست ندارد و بسته است جوش سرسفید آزار دهنده بوده و معمولا در بدترین زمان ممکن زیبایی پوست شما را به چالش می کشند.
اما خبر خوب این است که با تغییراتی در سبک زندگی و درمان های دارویی و موضعی می توانید از جوش سرسفید پیشگیری کنید.

 

انواع جوش صورت

جوش های التهابی:

پاپول (Papules)

پاپول ها کمدون هایی هستند که موجب تورم، برآمدگی های قرمز یا صورتی کوچک روی پوست می شوند. این نوع جوش ممکن است به لمس حساس باشد. کندن یا فشردن این نوع آکنه می تواند سبب تشدید تورم شود و ممکن است منجر به زخم شود. تعداد زیادی از پاپول ها میتواند نشان دهنده آکنه متوسط تا شدید باشد.

پاسچول (Pustules)

پاسچول نوع دیگری از جوش های متورم است. آنها شبیه جوش های سرسفید با یک حلقه قرمز در اطراف برآمدگی هستند. این برآمدگی به طور معمول با چرک سفید یا زرد پر می شود. از کندن یا فشار دادن این نوع جوش خودداری کنید. کندن این جوش ها می تواند باعث ایجاد زخم یا لکه های تیره روی پوست شود.

ندول (Nodules)

ندول ها برآمدگی های متورم و بزرگی هستند، که وقتی آنها را لمس میکنید سفت هستند. آنها در عمق پوست ایجاد می شوند و اغلب دردناک هستند. ندول ها باید توسط متخصص پوست درمان شوند. درمان های بدون نسخه ممکن است به اندازه کافی برای از بین بردن آنها کافی نباشند، اما داروهای تجویزی می توانند موثر باشند.

کیستیک (Cysts)

کیست ها ضایعات بزرگ و ضخیمی هستند که شبیه به جوش هستند. مانند ندول ها، کیست ها می توانند دردناک باشند و باید توسط متخصص پوست درمان شوند. افرادی که دچار ندول و کیست می شوند، معمولا به شکل های شدیدتری از آکنه مبتلا هستند.

روزاسه (Rosacea)

آکنه‌ روزاسه‌ (آکنه‌ دوران‌ بزرگسالی‌) عبارت‌ است‌ از التهاب‌ مزمن‌ پوست‌ صورت‌ (معمولاً گونه‌ها و بینی‌). این‌ بیماری‌ معمولاً بین‌ ۵۰-۳۰ سالگی‌ بروز می‌کند و در خانمها شایعتر از آقایان‌ است‌، اما در آقایان‌ شدیدتر است‌. درگیر شدن‌ گسترده‌ بینی‌، که‌ بیشتر در آقایان‌ دیده‌ می‌شود، به‌ رینوفیما معروف‌ است‌.

پیودرمافیشیال (Pyoderma Facial)

این نوع از آکنه شدید تنها در صورت زنان تاثیر می گذارد. معمولا بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال، و با برآمدگی های بزرگ و دردناک، جوشهای چرکی مشخص می گردد، همه آنها ممکن است سبب زخم هایی گردند. این آکنه بطور ناگهانی شروع می شود و ممکن است در پوست یک زن که تا به حال هرگز آکنه نداشته هست اتفاق افتد. این آکنه به صورت محدود شده و معمولا بیشاز یک  سال طول نمی کشد، اما می تواند در یک زمان بسیار کوتاه بسیار ویران کننده باشد. پزشکان اغلب ایزوترتینوئین (Accutane) و همچنین کورتیکواستروییدهای سیستمیک را تجویز می کنند.

مکانیکا (Acne Mechanica)

آکنه مکانیکا از طریق گرما، اصطکاک و فشار روی پوست ایجاد می شود، که اغلب نتیجه پوشیدن وسایل ورزشی مانند کلاه ایمنی یا کلاه بیس بال می باشد. این نوع آکنه گاهی اوقات “آکنه ناشی از ورزش” نیز نامیده می شود زیرا اغلب در ورزشکاران اتفاق می افتد. اقدامات پیشگیرانه شامل پوشیدن مواد جاذب زیر تجهیزات ورزشی و دوش گرفتن بلافاصله بعد از فعالیت ورزشی هستند.

گونگلوباتا (Gonglobata)

آکنه کونگولوباتا یکی از شدید ترین انواع آکنه است. این نوع آکنه شامل تعداد زیادی نودل متورم است که زیر پوست به نودل های دیگر متصل شده اند. این نوع آکنه می تواند بر گردن، قفسه سینه، بازوها و باسن ها تاثیر بگذارد و اغلب زخم هایی را به جای میگذارد. این نوع آکنه در مردان شایع تر است و گاهی اوقات با مصرف استروئید یا تستوسترون ایجاد می شود. در این نوع آکنه درمان به موقع توسط متخصص پوست ضروری است.

 

روش هایی برای جلوگیری از جوش ها

روش هایی برای جلوگیری از جوش ها

موارد زیادی وجود دارد که می توانید با انجام دادن آن ها از جوش ها و شکل های مختلف آکنه جلوگیری کنید، از جمله;

1. روزانه دو بار صورت را بشویید

  • شستن صورت دو بار در روز هم از جوش زدن جلوگیری می کند و هم باعث پاکسازی پوست از آلودگی ها و جوش های قبلی می شود.
  • بسیاری از افراد ترجیح می دهند از یک پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنند.
  • استفاده از مرطوب کننده بدون روغن بعد از شستشو می تواند پوست را بیش از حد خشک کند.شستشوی بیش از حد صورت ممکن است باعث خشکی پوست شود که می تواند جوش ها را تشدید کند.
فوم شست و شو
فوم شست و شو براشدار پرتقال خونی شیشانگزو

2. از شستشوی شدید خودداری کنید.

  • شستشوی خشن پوست می تواند پوست را تحریک کرده و باعث التهاب شود و باعث شکستن آکنه شود.
  • استفاده از یک پاک کننده ملایم با دست های تمیز یا یک برس نرم که برای استفاده روی صورت استفاده می شود، می تواند به جلوگیری از جوش کمک کند.

3. موها را تمیز نگه دارید.

  • اگر موهای شما روغن اضافی داشته باشد، می تواند آکنه را بدتر کند. شستن منظم موها ممکن است مانع از ایجاد آکنه بخصوص نزدیک موهای زائد شود.
  • همچنین از استفاده محصولاتی مانند ژل مو یا اسپری روی صورت خودداری کنید. اینها همچنین می توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به شکستگی شوند.

4. از دست زدن به جوش ها خودداری کنید.

  • ممکن است فشردن یک جوش وسوسه انگیز باشد، اما این معمولاً منجر به التهاب و زخم می شود.
  • برای کاهش ظاهر لکه ها، به جای آن از یک روش درمانی موضعی استفاده کنید. آنها ممکن است مدتی کار کنند، اما می توانند مانع از ایجاد جوش های جدید شوند.

5. از روشهای موضعی استفاده کنید.

  • درمان های بدون نسخه، مانند کرم ها یا سرم ها، می توانند جوش ها و لکه ها را کاهش دهند، به ویژه هنگامی که در مناطق خاصی (چانه، بینی، پیشانی) رخ می دهند.
  • این محصولات به اندازه درمان های با قدرت مقاوم نیستند، اما می توانند به جلوگیری از آکنه خفیف و کاهش لکه های پوستی کمک کنند.

6. در مورد آنتی بیوتیک ها با یک متخصص پوست صحبت کنید.

  • آنتی بیوتیک های موضعی می توانند با رشد زیاد باکتریهای آکنه P. در پوست مبارزه کنند.
  • نمونه هایی از آنتی بیوتیک هایی که این آکنه التهابی را درمان می کنند شامل اریترومایسین و کلیندامایسین است که با نسخه در دسترس هستند.

7. غذاهایی که باعث جوش زدن می شود را حذف کنید.

برخی از مواد غذایی ممکن است باعث شود که جوش بزنید. این غذاهای بالقوه مشکل ساز از نظر قند و سرشار از کربوهیدرات ها هستند. برخی از نمونه ها عبارتند از;

  • کلوچه ها
  • کیک ها
  • شیرینی ها
  • فرآورده های لبنی، به ویژه شیر بدون چربی ممکن است خطر ابتلا به آکنه را در فرد افزایش دهد.

 

غذاهایی که باعث جوش زدن می شود

چه عواملی باعث بدتر شدن جوش صورت تان می شود؟

اگر درگیر جوش صورت هستید، باید چند مورد را در سبک زندگی خود رعایت کنید تا باعث بدتر شدن جوش های صورتتان نشوید. از عواملی که باعث بدتر شدن جوش صورت می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. موهای خود را از ریشه نکنید

  • بند انداختن یا استفاده از اپی لیدی عواملی هستند که باعث تشدید جوش می شوند.
  • سه تیغه کردن صورت یکی از دلایل جوش زدن در آقایان است.
  • بهتر است از ریش تراش یا تیغ به نحوی که موها در جهت رویش مو کوتاه شوند استفاده کنید.
  • خانم ها می توانند از دکلره کردن یا کوتاه کردن با قیچی استفاده نمایند.

2. استفاده نکردن از پماد و کرم صورت (کرم های چربی دار)

  • هیچ گونه پماد یا کرم یا هر گونه پایه ی چرب به نواحی مبتلا به آکنه نزنید.
  • استفاده از هر گونه کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده یا آرایشی با پایه ی چرب باعث تشدید آکنه می شود.
ضد آفتاب کرم پودری
ضد آفتاب کرم پودری

3. جوش ها را فشار ندهید و آن ها را دست کاری نکنید.

این کار ضایعه را عمقی ساخته و مشکل شما را تشدید خواهد کرد.

 

جوش ها را فشار ندهید و آن ها را دست کاری نکنید.

خلاصه مطالب جوش صورت

  • قبل از اینکه بخواهید کاری برای از بین بردن جوش صورت خود انجام دهید، بهتر است اول به طور کامل جوش ها را بشناسید و نوع جوش های خود را بدانید.
  • بعد از آن به دلایلی که باعث شده است دچار این بیماری پوستی شوید بپردازید.
  • از انجام کارهایی که باعث تشدید جوش ها می شود پرهیز کنید.
  • اگر نتیجه نگرفتید از روش های درمان جوش صورت استفاده کنید.
  • مراجعه به پزشک پوست و مو در صورت شدید بودن جوش صورت می تواند تاثیر مثبتی در روند از بین بردن این جوش ها داشته باشد.

 

برای پوست خود زمان بگذارید. بیمار بودن پوست صورت شما را خسته تر و ناراحت تر نشان خواهد داد. برای اینکه همیشه شاداب باشید نیاز به پوستی سالم و زیبا دارید…

 

کاژک بیوتی در کنار شماست تا شما را پوست زیبایتان آشتی دهد.

اگر به محصولات ضد جوش صورت نیاز دارید می توانید از فروشگاه کاژک بیوتی محصول ضد جوش مورد نظر خود را خریداری کنید.

دسته بندی بلاگ مراقبت پوستی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت